Sofie Smith

Om du ser den där tjejen som läser titlar på bibliotekets bokrader, som en drömande paus från skärmen. Om du på trotoaren stöter in i en person som verkar hålla ett inre samtal med en, eller fler, personer i sina tankar. Om du undrar vem det är som så tacksamt skriver på sin ipad/dator, som om tiden var lånad. Om du ser någon som verkar aningen vag i konturerrna när hon på ett café beväpnat sig med ett skrivblock ...
 
Så kanske du har stött på mig för så ser mina arbetsdagar. Jag är frilansande manusförfattare och dramaturg. Jag jobbar även som teaterpedagog och regissör. Min bakgrund ligger i teaternsvärld. En tonårsdröm om att bli musikalartist och sjukhusclown förändrades till ett skrikande behov av att berätta och skriva. Jag kommer alltid minnas känslan av att komma hem när jag skrev mitt första manus. Det, och vetskapen om att bara jag gör det här kommer jag aldrig behöva sluta leka, är min drivkraft att fortsätta utforska och spränga dramatikens  gränser.
 
Kulturaspiranterna delar jag med en av mina absolut närmsta vänner i en vilja att ta plats, fast på vårt sätt, i det som kallas kulturdebatten. Jag har tidigare skrivit mycket recensioner och tankar kring andras värk här. Det hoppas jag naturligtvis fortsätta med men i och med startskottet för mitt frilansliv så har jag bestämt mig för att publiciera vissa av mina egna texter här. Dels kommer jag lägga upp följetänger, både skönlitterära och dramatiska. Dels kommer jag berätta och försöka inspirera er med de värk jag arbetar med just nu. Dels kommer jag klaga, skryta och fundera kring hur det hela går för mig. Jag vänder mig alltså delvis ifråg alla andra och gör en egotrip som jag så kaxigt tror kommer intressera er.
 
Bra att veta om mig; jag brinner för teater, dramatik och litteratur. 2014 gick jag ut Biskops Arnös dramatiker utbildning. Innan dess hadde jag hunnit snöa in på Harlod Pinter och absurdistisk dramatik när jag läste litteraturvetenskap. Ännu tidigare hade jag turen att gå skrivarlinje med inriktning dramatik på Jakobsbergs Folkhögskola. Jag har satt upp pjäser på fria scener, både andras texter och mina egna. Ofta stoltserar jag med Om jag minns rätt så... som var min första pjäs att sättas upp (Lilla Teatern, Lund, 2010) och spelade för slutsålt hus. Som skrivande person får en ofta frågan "vad skriver du om" - svårt! Men visst finns det ämnen som jag gång på gång kretsar kring. Just nu ser jag att mina idéer föds ur en undring om ensamhet, identitet och tillhörighet. 
 
Och när jag inte är fast i dramatikensklor - då är jag förmodligen med min dotter som föddes i november 2014. Ett socialt monster som inte riktigt har förstått att hon inte kan prata än. Att hon föddes var som existensiell kris som förflyttade allt  jag trodde att mitt liv var, jag har aldrig varit lyckligare. Hon är min största källa till energi och kärlek. Så jag ber er, ha tålamod med mig om hon dyker upp då och då här i bloggen, jag kallar henne A. 
 
Det är en stor lycka att få dela mina tankar och texter med er via Kulturaspiranterna. Vill ni mig något så tveka inte att kommentera ett inlägg. Kan jag så svarar jag, än har inget storhetsvansinne fördunklat mig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback