Bästa musiken 2013-2014 enligt Jonas Persson

Jag har gjort en lista på den musik jag lyssnat allra mest på under de senaste veckorna. Det är en mix av låtar från 2013 och 2014 som är värda att upptäcka. Här är mina motiveringar. Länken till låtlistan finns längst ner. Glad lyssning!

 

Franska Trion - Kakor Franska Trion - Hommage á Reinhold Svensson: Djupt förvriden pianoblues. Mörk som natten. Texterna pratar om Maryland cookies, kvinnokläder, sprit, Chet Baker, rock, frigörelse, konstiga substanser och president Kekkonen. Det är poetiskt, skevt och sanslöst svängigt. Det låter som om Ingmar Bergman hade gjort pianoblues istället för svartvita långfilmer. Förhäxande bra!

 

iceage - Ecstasy Dansk brusrock: Bakom många lager ljud döljer sig en alldeles fantastisk rockmusik som jag inte kan motstå. Det här är ett band jag gärna skulle vilja se live!

 

Mona & Maria - Silent Summmer: First Aid Kit har gjort det folkkärt att sjunga stämsång igen och det är bara en av deras många förtjänster. I Norge finns en duo som heter Mona & Maria som gör somrig, psykedelisk stämsångspop som man aldrig vill ska ta slut.

 

Roseanne Cash - Etta's tune: Jills veranda i SVT har gjort countryn och den amerikanska rotmusiken till det hetaste just nu. Roseanne Cash må vara Johnny Cashs dotter men hennes musik står helt på egna ben. Detta är min favoritlåt från hennes nya platta. Det är oemotsägligt vackert.

 

Anders Wendin - Lämna lampan på: Anders Wendin, eller Moneybrother, har varit en av mina favoritartister ända sedan hans första Moneybrother-platta. Jag gillar mixen av rock, soul och pop. Nu har han lämnat alter egot vid sidan och framträder nu under eget namn, och nya singeln från kommande plattan har en refräng som sätter sig direkt. Jag spelar låten gång på gång på gång!

 

The Sun Days - You can't make up my mind: Göteborg har en stolt popmusikalisk tradition och de senaste att bygga vidare på den är unga indiebandet The Sun Days. Detta är deras debutsingel och jag längtar efter första gången jag kommer höra den live på någon popklubb i Göteborg och dansa mig lycklig.

 

Pharrell Williams - Happy: Vem kan ha missat den här låten? Den älskas av radio och jag har själv spelat den jättejättemycket och jag tycker inte att jag har tröttnat på den än. Förra året spelade jag Get lucky väldigt ofta under väldigt lång tid (och gör så fortfarande) utan att tröttna. Happy kan mycket väl vara årets Get lucky.

 

Doug Seegers, Jill Johnson, Magnus Carlson - Going down to the river: Veckans avsnitt av Jills veranda var fulländad tv. Hela historien om hur de hittar hemlöse Doug som spelar gitarr och sjunger blues med den mest enastående känsla är magisk. Musik, tv, hjärta och smärta förenades under en tv-timme i onsdags och skapade en blivande klassiker. Titta på avsnittet på SVT Play och lyssna på låten.

 

"Det bästa nya från 2013-2014 som du kanske har missat" http://open.spotify.com/user/jonpe974/playlist/2prT9qqQre0D0rz3dwAciX

 

/Jonas - Bor i Göteborg, älskar musik mer än allt annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback