ett beroende

Jag har något att erkänna - jag har ett beroende.

Det kan bli dyrt, men då jag nästan aldrig köper till ordinarie pris kommer jag ändå undan ganska billigt jämfört med vad jag annars skulle ha gjort.
Problemet ligger inte i att jag faktiskt kan undvika mitt beroende genom att inte kliva in genom dörren. Problemet, och beroendet, uppstår nämligen på andra sidan. När jag väl kommit över den där tröskeln är det som om beroendet väntar på mig och fångar in mig.
Jag är fast.

Vad beroendet består i? Att vara tvungen att köpa CD-skivor och böcker.

Jag ska också vara ärlig - det är inget beroende jag våndas eller något jag får ångest över. Men likväl är det ett beroende.
Varför skulle jag annars på Bengans leta efter röda lappar med "tag tre betala för två" och därför också hitta tre skivor?
Varför skulle jag annars köpa med mig 16 böcker hem från bokmässan i Göteborg ett år, och sedan 18 stycken året därpå?

Det är inget beroende som ruinerar mig, och jag kan förhindra det att blomma ut endast genom att inte ta mig innanför dörrarna där det luktar sångtexter och bokomslag.
Men varför hindra något så vackert. Jag tänker fortsätta göda mitt aldrig sinande beroende och låta det andas i den värld där drömmar regerar. 





/Linn

Kommentarer
Bengt A säger:

Jag skulle kunna tro att det hade varit jag skrivet det. Utan böcker och skivor klarar jag mig inte. Men jag behöver idrott också. Ni vet att fotbollsspelaren Bo Larsson någon gång på 80-talet fick Malmös kulturpris. Fotboll är kultur. Bengt

2014-03-13 | 22:54:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback