Musik- och teatermuseet

Musik- och teatermuseet ska stänga och restaureras i två år, därför har de nu gratis inträde fram till den 30 mars. Jag och en kompis var där i fredags för att ta del av museet innan de stänger ner.
Det finns vissa rum som är mer avsedda för barn där du kan testa på instrument - dessa gick vi ganska snabbt igenom, och valde att lägga mer fokus på de andra utställningarna. Den första var en fotoutställning från teater- och dansföreställningar med foton tagna av Beata Bergström. Hon var en av de första fotograferna att fotografera under föreställningar och repetitioner vilket på många sätt gjorde hennes foton mer levande. Dock kunde det få vissa dramatiker och skådespelare att rynka på näsan då hennes klick från kameran hördes, och en gång blev hon till och med utskickad av Ingmar Bergman då han ansåg att det störde för mycket. Trots detta vägrade hon att ändra på sig, eller sin kamera, utan gick sin egen väg. Fotona i utställningen visar på en enorm närhet till skådespelarna, och jag önskar att jag hade levt då och fått se Ernst Hugo Järegård, Allan Edwall, Margaretha Krook och Lena Nyman storspela på scenerna omkring i landet. Att ha gått miste om detta är för mig en stor förlust.






Den andra utställningen vi fastnade för var "Maskerade - med gatan som scen" där maskerna stod i centrum och jag lärde mig att commedia dell'arte och dess utnyttjande av masker var ett sätt där skådespelarna vågade och kunde uttrycka sin åsikter, då deras identitet hålls gömd med hjälp av just maskerna. I många fall kan jag tycka masker är ganska läskiga, men det finns en teatergrupp som kallar sig för "123 Schtunk" som ibland använder sig av masker och det är en teatergrupp jag varmt kan rekommendera! På ett enkelt, men otroligt snabbtänkt, finurligt och kreativt sätt får de mig att skratta under hela föreställningen. Om ni inte har sett dem - gör det! De reser landet runt och just nu spelar de "Raskens". Jag har endast sett dem i deras tolkningar av Shakespeares texter, men jag tvivlar inte på att detta är minst lika bra.
Vidare fanns det ljudstationer där du kunde lyssna på intervjuer m.m. med dagens åsiktsuttryckande människor och ta del av vår tids commedia dell'arte.







För att återgå till musik- och teatermuseet kan jag varmt rekommendera att gå dit och kolla på fotoutställningen av Beata Bergströms foton och att se den korta intervjun med henne. En kvinnlig företrädare och inspirationskälla på många sätt, som vägrade låta männen sätta sig på henne utan gjorde som hon ville.

/Linn

Kommentarer
Bengt A säger:

En text som gjorde mig nyfiken på teatermuseet. Får försöka att besöka det om två år.

2014-03-27 | 22:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback