Need for Speed




Jag gillar ändå filmerna i serien Fast and Furious, actionfilmer och jag kan tänka mig det mesta egentligen. Need for Speed skilde sig dock en hel del från Fast and Furious vilket jag inte trodde, kanske för att de inte går ut på samma grej helt enkelt. 

Need for Speed bygger som sagt på det välkända dataspelet, vilket även jag har spelat för en massa år sedan. Uppgiften i spelet är att du som förare ska köra ifrån polisen. Filmen i sig hade inte så mycket med det att göra anser jag, utan satsade på andra grejer. 

Allt som allt var det en helt okej film. Men det finns vissa saker jag saknade och vissa saker jag gillade mer. 
Om vi ska se på de detaljer jag önskar de kunde satsat mer på är det först och främst delen där de ska bygga om en bil. Tobey Marshall, huvudpersonen, och hans gäng tar sig an uppgiften att göra detta då de äger en verkstad, men vi som publik får inte se dem lyfta ett enda finger för att göra det utan klipps direkt till när bilen är klar och visas upp. Jag hade gärna sett dem kämpa med bilen då det ju är en film om bilar och för att man också ska förstå att tid förflyter.
En annan sak jag anser vara alltför tydlig är bilden av hur Dino målas upp som skurk. Hans bil är svart, han är helt klädd i svart, svart hår - karikatyren av honom skriver mig som åskådare på näsan och det behövs inte, jag förstår det med en gång ändå.

En sak jag gillar med filmen är karaktären Julia Maddon. Vi får möta henne för första gången när den färdigbyggda bilen visas upp och hon låtsas vara ovetande om allt som har med bilar att göra tills det att hon ber om att få se på motorn och därifrån börjar rabbla upp vilken typ av motor det är och dess delar. Fram tills dess har hon pratat med Tobey och hans kompis Pete där Tobey mest är tyst och Pete drar de roliga skämten, vilket Julia inte är sen att påpeka. Hon pulveriserar deras tydliga drag, trampar lätt på dem och ifrågasätter deras förvåning om hennes kunskap kring bilar: "Beror det på att jag är kvinna? Eller för att jag har brittisk accent?"
På något sätt skiljer sig Julias karaktär från andra kvinnliga karaktärer i sådan här filmer vilket får mig att gilla henne. Hon säger vad hon tänker och är inte rädd att påpeka svagheter och när hon känner sig fel behandlad. Hon lyfter filmen till det bättre. 
Dessutom har vi karaktären Monarch som anordnar det legendariska loppet De Leon där alla är ute efter att få en plats. Hans entusiasm och fanatism kring racing är imponerande och utan honom hade filmen annars blivit ganska platt.

Rollistan är ganska okänd. Att de valde Aaron Paul till huvudroll måste delvis bero på hans röst - mörk, sexig och, för mig, helt magisk. Hans insats i filmen annars är ganska lam.
Temat är hämnd, som i så många andra filmer. Det blir i längden ganska tråkigt, men som sagt, Julia och Monarch lyfter upp det och det glimtar till när de är i bild. En helt okej film. 

/ Linn
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback