Veckans måste

Det finns en filmsekvens som påverkat mig, min historieuppfattning och min syn på världen. Det är från American History X när ett en killes käke trycks mot trottoarkanten för att sedan bli stampad på. Filmen vill visa en del av den amerikanska historien som annars hålls i skuggorna.

I Sverige har vi våra egna skuggor; organiserad slavhandel, stöd och feghet som hjälpte nazister under världskrigen, 5 procent av vår befolkning tror på ett X-fientligt (fyll i själv: främling, kvinno, homo, människofientligt etc) parti. Förra veckan var det här inte skuggor längre. Det var absolut verklighet, framför våra uppspärrade ögon, på ljusadagen. Ni bör veta vad jag pratar om - våldet i Malmö!

Så veckans måste är att vi alla måste vika bort våra skygglappar. Börja prata om det! På tunnelbanan så att andra hör, på forum, på demonstrationer. Har ni liksom jag en vänskapskrets på Facebook som får det är verka som om det är fullt troligt att miljöpartiet bildar regerin med stöd av Fi och Vänstern - gå utanför din bekväma zone och sprid dina åsikter på riktigt. För även vi som gör det minsta har en stor chans i år att fördöma våldet, hatet och okunskapen. Det är valår, tillsammans kan vi se till att vi inte låter oss representeras av SD i Europaparlamentet. Se till att de aldrig mer får inflytande över hur Sverige styrs. Minns efter valet 2010, det är dags att tända den där gnistan som brann över hela Sverige. Som sa "aldrig igen!".

Jag tänker ägna den här veckans skrivande åt att bevaka de kulturinsatser som vågar ta debatten. 

Till detta, veckans tips: Kränkt the Musical spelar just nu på Dramalabbet. Teater Lacrimosa tar näthatet och lägger det i munnen på en stackars, vit, medelålders man. 


Vi kan välja själv vilka skuggor som faller över oss. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback