Hur en lyssnar på radioteater

Efter inlägget om radioteater och skrattmänniskan har vi fått frågor om hur man bäst lyssnar och hittar radioteater. Som det redan har sagts så tycker vi att radioteater är en doldis värd att uppmärksammas för deras bredd i repetoar och välgjorda gestaltningar. Därför kommer här ett inlägg med praktiska tips för hur en navigerar genom denna värld. 

Nästan all radioteater som kommer ut i Sverige görs av Sveriges Radio. Programet heter vad det är: Radioteatern. För unga: Unga Radioteatern. Radioteatern har (med undantag för vissa veckor) 2 premiärer i veckan. En som är lite längre, på ca en timme, och tendera att vara en adoption på en klassiker eller på annat sätt kändis. En som är på ca en halvtimme och är oftast nyskriven och mer nutidsbunden. Vill ni lyssna på hederlig liveradio så gäller följande tider: Fredag 19:03 med repris söndag 20:03, och lördag 13:30 med repris måndag 19:03.

Själv använder jag appen Podcaster, där jag genom att prenumerera på SR Radioteatern får alla pjäser som läggs ut som pod direkt i mobilen. Lätttillgängligt och det blir som förslag på bra lyssning. Gillar skarpt att ta promenader eller brodera medan jag lyssnar för att verkligen komma in i världen. Känner ofta att radioteater kräver mer av mig som lyssnare än andra radioprogram så brukar undvika att ha det på som bakgrundssällskap då jag uppslukas av det så mycket. 

Tyvärr kommer inte all radioteater på pod än. Detta har att göra med rättigheter och sånt. Det har blivit bättre och mer och mer läggs ut för nerladdning. Om du vill vara säker på att du inte missar din favorit så gå in på sverigesradio.se och klicka dig in på Radioteatern där de lägger ut varje föreställning i 30 dagar efter premiär.

Är du förbi Stockholm och mellan 10-15 (andra åldrar är också välkomna i mån av plats) så har Unga Radioteatern ett samarbete med Stadsteatern i Skärholmen. De bjuder in till lyssningslounge, du får ett par hörlurar med vald föreställning, en hängmatta och lugn och ro att lyssna och upptäcka. 

Extra spänande just nu är att Unga Tur i Stockholm startar en fri radioteater med första premiären under våren 2014. De ger "Mästaren och Margaritha" i berabetning som första premiär. De har inte än lagt ut hur de kommer spela sina föreställningar eller lägga ut dem men håll utkik på ungatur.se. Allt jag sett där på scen har varit exprimentellt, tänkvärt och hög kvalité så jag förväntar mig inget mindre nu heller. 

Lycka till med alla nya upptäckter ni har framför er. Njut, Radioteatern gör vilken lat sommardag mer spännande. 

Kommentarer
Annika säger:

Tack! Har den i podcaster nu!

2014-06-10 | 10:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback