P3 Dokumentär

För några veckor sedan skrev jag att jag ville börja lyssna på P3 Dokumentär vilket jag nu gjort - och jag bannar mig själv för att jag inte gjort det tidigare! Oj vilket otroligt program! Vilken känsla, och rytm och mångfald som de lyckas skapa i ett och samma program. De får mig som lyssnare att slungas tillbaka i tiden, när det än är - 60-70- eller 90-tal - på sådana enkla men ändå geniala sätt. Exempelvis genom att spela upp dåtidens nyheter från radion kan jag enklare förstå och lättare ta till mig händelsen. Jag får en bakgrund, en historia till historien. 
Jag kan erkänna att jag inte har så bra koll på alla katastrofer och stora händelser som skett här i Sverige, och där är P3 Dokumentär oerhört bra - de antar att du inte vet eller kan något om händelsen i förväg utan gräver djupt och ger oss en bred och överskådlig bild av händelsen. Intervjuer blandas med telefonsamtal och inspelade upptagningar. Spänningen kring ämnet byggs upp med hjälp av musik i bakgrunden och flera gånger känns det som om jag var där mitt i det. Glupskt tar jag mig i genom avsnitt efter avsnitt. Jag vill liksom aldrig riktigt sluta lyssna och behöva ge mig iväg från den världen. Och efteråt känner jag mig rikare i min kunskap. Jag vet vad som hände och jag vet hur det mottogs och vad polis eller media eller regering gjorde åt det. Jag kan dra min egna slutsats kring allt. Jag lär mig saker utan att egentligen behöva anstränga mig - perfekt när jag åker tunnelbana eller går till och från jobbet. 
Som sagt, mina varmaste rekommendationer! Ta er an dessa, enligt mig, väl genomförda och genomtänkta program och upplev hur tid och rum flyttas. 


Jag lyssnar via appen "Podcaster". Där kan du antingen ladda ner gamla program eller lyssna på dem med en gång. Säkert går det att även lyssna på dem via SRs app också. 

/Linn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback