NaNoWriMo

Ni vet när en har känt till något väldigt coolt ett bra tag och alltid tänkt att "det där, det ska jag göra, det är så typiskt mig" men så gör en det inte. Av olika anledningar. Det är inte tillfället/tiden som passar. En känner inte lusten och energin. Jag ska bara ... något kommer helt enkelt emellan. Så har jag gjort med NaNoWriMo sedan jag läste litteraturvetenskap b för fyra år sedan.

NaNoWriMo: National Novel Writting Month - the world needs your novel!

Oh yes, välden behöver min roman! Gillar tanken. Jag ska bara skriva den först. Just det, jag ska bara skriva den först (läs in: missmod, missmod, MISSMOD!).

Istället för just det där tjatet  (missmod, miss etc) så har det skapats en organisation som utmanar alla som skriver att tävla (om en så vill) mot sig själva och skriva sin roman innan julstressen kickar igång. För att göra det konkret så har de satt upp målet 50 000 ord på 30 dagar, dvs i slutet av november.

Vill en delta så registrerar en sig på deras community: http://nanowrimo.org Fyller i sin titel, lite om sin romanidé, lite om sig själv, finns det en framsida så är det bara att ladda upp den med. Sedan har en tillgång till massa inspiration, pepp, kontakt med NaNoWriMo-buddies som också kommer skriva som blådårar under närmsta tiden, experthjälp på det mesta som har med författande att göra. Jag har även hört det rycktas om att en får veckobrev från etablerade författare med deras bästa insidetips.

Jag har sparat det bästa till sist, enligt mig - varje dag kan en ladda upp sin word count. Alltså, du fyller i hur många ord du har skrivit den här dagen och där efter ser du din roman kurva. Jag är ju en sån sucker för statistik och tabeller. I ett annat liv ska jag bli nån form av kalkkylsekreterare som bara fyller i excellblad hela dagarna. Tillbaka till NaNoWriMo, de ger en inte bara bekräftelse i form av statistik över en själv. Jag kan också vinna medaljer. För tilfället har jag tre: 1. skapat min roman på NaNoWriMo (den är i guld), 2. gått med i mitt lokala nätverk för NaNoWriMo Stockholm (blå), 3. skaffat mig en kompis på NaNoWriMo (också blå). Vem vill inte ha medaljer? Jag är så taggad för att få min "update my word count"-medalj.

Så i övermorgon ska jag alltså sätta mig och knappra mina första ord för en roman. Ska jag vara ärlig har jag faktiskt ingen som helst aning om hur det här ska gå. Jag har liksom lite förhinder som kommer komma i slutet av november. Men friskt vågat, hälften vunnet och andra klichéartade ordspråk. Jag längtar efter att skriva och jag har hittat ett sätt att pusha mig till det som är väldigt lustfyllt.

Håll tummarna och skicka lite pepp om du har en stund över!

// Sofie

PS: När jag berättar något för andra så känner jag alltid att jag måste och vill lite mer så nu tänker jag avslöja min arbetstitel också: Långt borta hem.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback