Stockholms Filmfestival

Den 5-16 november hålls den årliga Stockholms Filmfestival där du har möjlighet att i år se film från 60 olika länder. För två år sedan när jag var där såg jag en massa bra och intressant film som jag nog aldrig hade sett om jag inte fått möjlighet till det där. I år tänker jag gå på sju filmer. Den jag ser fram emot mest är "Gentlemen" som baseras på Klas Östergrens stora roman, en av mina favoritböcker. Den kommer alldeles säkert visas på bio efter filmfestivalen och tanken ibland är väl att försöka se sådant som inte lika lätt kommer att finnas tillgängligt sen, men jag kan inte låta bli att se den. Kanske är mina förväntningar alldeles för stora för mitt eget bästa, det återstår att se helt enkelt.
De filmer som jag har bokat platser till är:
Camp X-Ray - En ung kvinna börjar jobba som vakt vid USA.s ökända Camp X-Ray, i en miljö som är hård, aggressiv och sexistisk, både gentemot henne och fångarna. Regi: Peter Sattler
The Captive - Tio år efter att Cassandra kidnappades och försvann spårlöst börjar nya spår plötsligt dyka upp på internet och två poliser tar sig an fallet som varit nedlagt i flera år. Regi: Atom Egoyan.
Gentlemen - Klas Östergren möter Henry på boxningsklubben Europa och dras in i hans osannolika värld. Regi: Mikael Marcimain
Whiplash - En vansinnig musiker som inte accepterar några ursäkter i hans strävan efter ett fulländat resultat och där jazzorkestern förvandlas till ett slagfält när skolans bandledare kliver in i rummet och bestraffar varje felslag med en örfil. Regi: Damien Chazelle.
Trash - På en soptipp i Tios slumkvarter hittar några barn en plånbok och det är inte vilken plånbok som helst utan den innehåller nämligen en karta, ett id-kort och en nyckel. Regi: Stephen 
Daldry.
Gemma Bovery - En uppdaterad version av Flauberts klassiker "Madame Bovary", den engelska Gemma Bovary flyttar till en by i Normandie med sin man, men snart ger hon efter för passionen. Regi: Anne Fontaine
Jag är otroligt förtjust i fransk film och var tvungen att ha med en. Jag tror Gemma Bovery kan bli riktigt intressant och fransk film brukar inte göra mig besviken.

Jag rekommenderar er alla att gå på denna festival! Man köper ett årskort för 240:- och får i och med det även tillgång att se 13 utvalda filmer på bio som alltså ingår i kortet. Kostnaden på biljetterna till filmer under festivalen kan skilja sig åt men brukar ligga på runt en 75:-. Mycket bra film till väldigt bra pris helt enkelt!

/Linn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback