satans demokrati

Det är alltid knepigt och svårt att rekommendera sådant som jag egentligen inte har sett. Det kan ju falla på att det inte alls är något att ha. Jag har inga löften, inte ens mina egna intryck att ge. Allt jag har just nu är en oerhörd nyfikenhet på föreställningen (?*) SATANS DEMOKRATI. Genom inköpt biljett är jag välkommen att vandra i ett 3500 kvadratmeter stort kontorskomplex med över 300 konstnärers och skådespelares verk som vill uppmärksamma mig på dagens samtid och närastående framtid. Pressbilderna visar människokroppar med stiliserade ansikten och skräcken börjar krypa från magtrakten. När jag öppnar hemsidan hörs ett surrande som direkt slår an rädsla, jag är tvungen att sätta datorn på mute för att utforska vidare. Det lovar mycket så om de levererar live hälften av vad hemsidan levererar digitalt kan det här vara årets konstupplevelse.

 

 
 

 

Jag känner mig allt exkluderande när jag skriver om teaterhändelser i Stockholm. Vissa går kanske på turné via Riksteatern men den här är nog rotad där den är. Så för alla er som inte kommer boka biljett efter ni klickat er igenom hemsidan kommer här ett tips på två fantastiska radioteatrar:

 

Ensam i Berlin av Hans Fallada, dramatiserad av Åsa Melldah. Samt Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj, dramatiserat av Gunilla Bresky. Kanske påminner det er som mig om mod och framtidstro trots en växande terrorism.



* Är det en föreställning, utställning, spökhus … eller något helt annat?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback