andetag

Dessa dikter skrevs när jag plötsligt för ett par veckor sedan smälldes ner i gränslandet då min barndomsvän dog. Jag är inte mig själv just nu – jag vill berätta allt, jag vill inte säga något. Dikterna är mina andetag. Jag har inte skrivit fler sedan de första dagarna då jag nu förstår att det verkligen har hänt och den verkligheten är jag inte riktigt beredd på. Det här är en naken process, men det är också min tröst, den trösten vill jag dela:

 

Skriv min väns tårar på min kind

Etsa hans namn på min handrygg

Så att jag aldrig glömmer

Två gånger på var hand

Nämn hans namn fem gånger

Inuti verkligheten som sluter sig

Äg mina tårar med hans namn

Hans namn i mina tårar

Stänk på min handrygg

Torka mina tårar med hans namn

 

 

andas i luckorna av sorg

leta efter luckorna och le

andas när andas kan

klä på dig, låt bli att minnas

i luckorna av sorg

 

 

Jag är i en bubbla nu

Jag vet inte när jag kommer tillbaka

Jag tänker på dig i min bubbla

Jag vill stänga den hårt omkring mig

Jag tror du finns kvar i min bubbla

Jag är så rädd för när den spricker

 

 

nu vill jag vara i fred

nu vill jag sluta mig.

 

 

(orginaltext ©Sofie Smith, all kopiering måste gå via Sofie Smith)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback